Помощничек
Главная | Обратная связь


Археология
Архитектура
Астрономия
Аудит
Биология
Ботаника
Бухгалтерский учёт
Войное дело
Генетика
География
Геология
Дизайн
Искусство
История
Кино
Кулинария
Культура
Литература
Математика
Медицина
Металлургия
Мифология
Музыка
Психология
Религия
Спорт
Строительство
Техника
Транспорт
Туризм
Усадьба
Физика
Фотография
Химия
Экология
Электричество
Электроника
Энергетика

Read the GA casual requests with the falling tone (this intonation in RP would suggest a command).



Come in. Sit down. Shut the door. Open the book.

 

 

Методические указания

К самостоятельной работе студентов

Ряд разделов курса «Теоретическая фонетика английского языка» изучается студентами самостоятельно с использованием рекомендованной литературы, так как теоретический материал дан в лекциях в минимальном объеме. Используя основную и дополнительную литературу, указанную в библиографическом списке, а также Интернет-ресурсы, студенты готовят сообщения и доклады к семинарским занятиям.

Для интенсификации учебного процесса на очном и заочном отделениях рекомендуется выносить часть материала на обсуждение в научно-исследовательских студенческих кружках по теоретической и практической фонетике. Можно также рекомендовать: а) обсуждение докладов по отдельным проблемам теоретической фонетики; б) отчеты о работе кружков (под руководством членов секций теоретической фонетики) в школе во время педагогической практики студентов; в) анализ фонетической части школьных учебников на материале, собранном студентами во время педагогической практики.

Большую роль в изучении теоретической фонетики на очном и заочном отделениях играет изготовление студентами наглядных пособий: таблиц, схем, рисунков строения органов речи и артикуляции звуков.

Кроме того, самостоятельная работа студентов также предполагает выполнение практических заданий и подготовку к контрольным работам.

 

 

Методические указания

К контрольным работам

Контрольная работа № 1

Name the letters and the words below. Translate them, compare the number of sounds and letters in each word, explain the rules of reading.

take, rode, we, dine, my, rule;

bat, nod, ten, bit;

large, pork, Byrd, dirt, hurt;

ware, rare, core, mere, trial, pure.

 

Give examples to prove that phonetics is connected with other sciences.

Give the plural form of these words and then transcribe both forms.

Wolf, wife, life, leaf, thief, knife, sheaf, self, elf, loaf, calf, echo, potato, hostess, tigress, basis, thesis, crisis, analysis, man, foot, goose, mouse, bath, house, class, box, dish, inch, phenomenon, focus.

Single out pairs of sounds the interchanging of which makes the words different parts of speech.

clothe v – cloth n halve v – half n

glaze v – glass n live v – life n

loathe v – loath n prove v – proof n

lose v – loss n serve v – serf n

 

Accent and transcribe these words. Translate them into Russian.

Insult – to insult outgrowth – to outgrow

Object – to object outlay – to outlay

Outgo – to outgo outthrow – to outthrow

Produce – to produce present – to present

Контрольная работа № 2

1. Show on the diagrams:

a) the difference in the position of the soft palate in the production of oral and nasal consonants;

b) the difference in the position of the tip and the blade of the tongue in the production of dorsal and apical consonants;

c) the difference in the position of the lips in the articulation of /w, v/, the Russian /у/;

d) the difference in the position of the back of the tongue in the articulation of English /h/ and Russian /x/.

Draw the following table: classification of English and Russian consonants according to the active organ of speech and the place of obstruction.

3. Draw the following table: classification of English and Russian consonants according to the voice or noise prevalence.

4. Draw the following table: classification of English and Russian consonants according to the manner.

5. Draw a diagram of English and Russian vowel sounds and mark the dots for the eight cardinal vowels.

 

Контрольная работа № 3

 

Give examples to prove that the following features of the English consonants and vowels are distinctive.

orality – nasality voicelessness - voicedness

tenseness – laxness plosiveness – constrictiveness, labiality

frontness – backness

 

Match the words below to obtain minimal pairs.

Catch, pip, cheap, sap, he, jail, lap pair, say, sink, rip, fail, lass, Sam, mink, cap, tear, she, lay, heap, match.

 

Sort out the oppositions under the following headings: a) labial vs. forelingual; b) forelingual vs. backlingual oppositions.

pat –cat wield – yield man - nap

supper – succour wail – Yale coming - cunning

leap – leak seem – seen

 

Sort out the oppositions under the following headings: a) occlusive vs. constrictive; b) constrictive vs. occlusive-constrictive; c) noise vs. sonorants; d) unicentral vs. bicentral; e) flat narrowing vs. round narrowing.

pine – fine work – jerk vain - lane

fare – chair bee – thee came - lame

boat – moat deed – need fame - same

seek – seen thine – wine sick - sing

kick – king

 

 




Поиск по сайту:

©2015-2020 studopedya.ru Все права принадлежат авторам размещенных материалов.